zaterdag 28 september 2019

Maassluizer in de landelijke competitie.

Dit jaar treed ik met mijn tweede club Fianchetto aan in de vierde klasse der KNSB. Een klasse hoger dan afgelopen jaar. De tegenstand viel over het algemeen wat tegen en op eigen verzoek konden we een klasse hoger spelen.
De eerste wedstrijd was tegen Voorschoten 2 uit. Op papier een veel sterker team dan ons team. Maar gelukkig voor ons bleken ze niet in hun sterkste opstelling te spelen. Ik vermoed dat dit kwam omdat Voorschoten 1 gelijkertijd speelde. Enkele kanonnen van het tweede waren overgeheveld.

Uiteindelijk eindigde de wedstrijd in een gelijkspel; 4-4. Hieronder het verslagje van mijn partij.
Dit seizoen speel ik, gezien mijn rating, aan het eerste bord. Mijn tegenstander van vandaag was Gerben van der Hoeven, met een speelsterkte van ELO 1976, mijn ELO bedraagt 1972. Redelijk in evenwicht dus.

In een Siciliaanse opening waren we snel uit de theorie. Ik kwam duidelijk beter te staan. De zwarte koning stond nog in het midden, en ik had een ontwikkelingsvoorsprong. Maar toen zwart wat stukken op mijn koningsstelling richtte, zag ik spoken. Ik ging voor dameruil en een deel van mijn voordeel verdampte daardoor. We komen er in op zet 24.



Stelling na 23. 0-0

Met mijn volgende twee zetten geef ik het voordeel uit handen. De bedenktijd is een factor geworden. Mijn tegenstander heeft minder tijd, maar is wel een slordige 32 jaar jonger dan ik.
24. Pf3? Tfd8 valt pion d2 aan. 25 d3? hier was d4 een stuk sterker. Ik had zwart zijn volgende zet overzien, en nu heeft hij een licht voodeel. 25. ... Lf4!



Stelling na 25. .... Lf4!

Even dacht ik dat het einde oefening was voor mij. Maar met 26. Lxf6 kan ik mij redden.
Er volgde 26. ... gxf6 27. Te4 e5? Beter was Lh6 of Lg5. Ik krijg nu een gevaarlijke aanval tegen de zwarte koning.



Stelling na 27. ... e5?

Ik neem de pion op h4, speel het paard naar f5 en allerlei matdreigingen komen in beeld. 
28.  Pxh4 Txd3 (Ta8 was sterker. Maar als je een pion kunt nemen, en die op b3 kunt aanvallen dan is dit de meest voor de hand liggende zet in tijdnood.) 29. g3 Lg5 30. Pf5 


Stelling na 30. Pf5

Zwart speelde nu het ongelukkige Tc7?? Ik dreigde met Pe7+ de toren op c8 te winnen.
Maar de toren van de onderste rij wegspelen is levensgevaarlijk zoals zal blijken. 32. Tg4+


Stelling na 32. Tg4+

Het is uit. Na Kh7 volgt Tg7+ Kh8 Ta8 en snel mat. De enige zet die de strijd wat rekt is Lg5, wat een stuk kost en ook de stelling blijft belabberd voor zwart. Gerben speelde Kf8, maar na mijn Ta8+ gaf hij op, het is mat in twee. De zwarte torens kunnen er nog tussen gezet worden, zonder soelaas.

Resumerend was dit wel een typische partij zoals ik ze vaker speel. Goed spel in opening en middenspel. Tot de bedenktijd afneemt. Ik overzie dan zetten, en zie mijn zorgvuldig opgebouwde voordeel verdampen. Gelukkig speelde ik het eindspel best goed in tijdnood. Ben blij met mijn eerste punt in de externe dit seizoen.


Martin van der Hidde

1 opmerking:

  1. Ik kom woorden tekort voor de geweldige winst die je me hielp verdienen in slechts een week met binaire optiestrategie het spijt me zo dat ik in het begin twijfelde, ik heb $ 200 geïnvesteerd en $ 2500 verdiende in slechts één week, en bleef meer investeren, vandaag ben ik financieel succesvol, kunt u contact met hem opnemen via e-mail: carlose78910@gmail.com
    Via whatsapp: (+12166263236)
    Ik raad je aan niet te aarzelen. Hij is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen