zaterdag 23 november 2019

Een Maassluizer in de landelijke competitie: Fianchetto 1- Rijswijk 2

Onlangs hoorde ik dat ook Peter van Soest en Dirk Brijs landelijk spelen. Met Spijkenisse maken zij de klasse 6D onveilig. Zelf speelde ik met Fianchetto thuis tegen Rijswijk in 4G. Ik ontwaarde een bekende speler bij de tegenstander, generaal b.d. Steffers, welke in ken uit mijn tijd bij Defensie. De generaal mocht tegen René Mersch spelen. René speelde een goede partij, maar werd op het eind gefopt door een schwindel van de generaal. Die had opeens een mat in 2.

Van mijn eigen partij een belangrijk moment. In onderstaande stelling speel ik Kf7 en bied remise aan. Dit laatste vooral op psychologische gronden. Ik vind dat ik iets beter sta, maar de stand in de wedstrijd is 3.5-0.5 in ons voordeel, een halfje brengt ons dichter bij winst. De resterende drie partijen schat ik in op 2 punten voor ons. De kans dat mijn tegenstander de remise aan mag nemen is derhalve klein. Met de boodschap van zijn teamleider dat hij door moet spelen gaan we verder. Mijn tegenstander heeft minder tijd, nog ongeveer 20 minuten voor de resterende 18 zetten. Overigens dacht mijn tegenstander in het post mortem dat hij in de diagramstelling iets beter stond. Als we Stockfish als de waarheid nemen, is de stand 0.00, we waren derhalve beide te optimistisch over onze kansen. Hoe het ook zij, mijn tegenstander doet nu een aantal mindere zetten en binnen een zet of drie staat hij verloren. Of mijn remiseaanbod daar een rol in speelde? Ik vermoed van wel, maar zeker weten zullen we het nooit. Schaken is zoveel meer dan alleen maar de beste zet doen.....



Stelling na 22. ... Kf7

In deze stelling moet zwart oppassen voor de sterke loper/dame combinatie van wit. Het witte plan is om f6 onder druk te zetten door bijvoorbeeld de g-pion op te spelen. Maar niet te vroeg! Zwart heeft druk op e3. Een plan is het paard om te spelen naar f5 om deze druk te verhogen.

23. Lf3 (h3 is beter) De6 24. Lxe5 Dxe5. Zwart heeft nu wat overwicht. Wit's volgende zet is de beslissende fout. Het is te vroeg om g4 te spelen. Er ontstaan gaten in de witte koningsstelling.



Stelling na 25. g4?


Zwart speelde toren om naar de h-lijn: 25. ... Th8 26. Tg2 Th3. Er dreigt nu Tg3+ en Df3+ welke beide vervelend en winnend zijn.



Stelling na 26. ... Th3

Wit probeerde nog 27. Dd2 Df3+ 28. Kg1 De3+ zie onderstaand diagram. Zwart wint een pion.



Stelling na 28. ... Dxe3+

En na de volgende afruil; 29. Dxe3 Txe3 30. b4 Te4 (zie diagram) wint zwart nog een pion.
Zowel pion c4 als f4 staan aangevallen. Wit bleef het nog dik 20 zetten proberen, maar het was nog slechts een kwestie van techniek.



Stelling na 30. ... Te4


De uitslag van de wedstrijd is HIER terug te vinden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten