zaterdag 25 januari 2020

Een bezoek aan Wijk aan Zee

Het TATA steel schaaktoernooi is hét hoogtepunt voor schakend Nederland. Niet alleen spelen de wereldtoppers daar, maar ook honderden amateurs. Het staat aangeschreven als het Wimbledon of Chess....





Morgen is de laatste ronde, dus het werd tijd om te gaan. Samen met Jos Kruidenier, die zo vriendelijk was te rijden.
Aangekomen in Wijk aan Zee gingen we eerst bij de matadoren kijken. Voor een leek misschien een vreemde aanblik. Mannen (en één vrouw) die stil achter een schaakbord zitten, of wat rondwandelen en kijken bij andere borden. Ik kijk naar de partij van de toernooiwinnaar Fabiano Caruana, en vermoed dat hij zijn paard van c3 naar e4 zal spelen. Compleet onverwacht speelt hij het paard terug naar b1. Ik begrijp het spelletje nog niet zo goed helaas.
Als we op zoek gaan naar Peter van Soest komen we Grootmeester Peter Leko tegen. Hij geeft commentaar wat live te volgen is op het internet. Ik geniet van zijn kennis en sympathieke uitstraling. Ik ben zo brutaal om hem de hand te schudden en te complimenteren met zijn manier van commentaar geven. Stiekem hoop ik dat er met de handdruk wat ELO punten van hem naar mij gestroomd zijn. Iets met communicerende vaten....


In café De Zon doen we een bak koffie en luisteren naar Hans Böhm die commentaar geeft bij de lopende partijen.


Vervolgens gaan we naar de tijdelijke winkel van De Beste Zet. Sinds jaar en dag mijn leverancier van schaakboeken. Sinds enige tijd ben ik ook bevriend met Erika op Facebook en ik had mijn bezoek aangekondigd. Ze was wel verbaasd dat ik mijn kettingen niet om had. En ze miste mijn herder Eos 😉

Ik had haar gevraagd om een boek apart te leggen voor mij. Het toeval wilde dat de schrijver van het boek, Michiel Abeln binnen kwam wandelen om wat boeken te signeren. Dus ik viel met mijn neus in de boter.




Met drie boeken en een doos chocolade verliet ik tevreden het pand.
We keken nog even bij de grote jongens. Onderweg naar de uitgang sprak ik Jason Zondag van RSR Ivoren Toren. Met 1 uit 8 heeft hij een heel slecht toernooi. Jammer. Hij is dan wel Ajax supporter maar dat gun ik hem dan ook weer niet....

Martin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten