donderdag 1 oktober 2020

Schaakproblemen jeugd

Afgelopen maandag speelde ik een partij waaruit ik twee momenten gekozen heb waar jullie naar kunnen kijken.

In het eerste diagram ben ik, met zwart, aan zet. Ik speelde hier a6 omdat ik zag dat wit een truukje had. Zien jullie welk truukje? Of anders gezegd, wat zou je spelen als je in onderstaande stelling met wit aan zet bent?


Diagram 1

Iets later in de partij ruilde ik af op d4, wit kan op twee manieren terug slaan, met de pion of met de dame. 


Diagram 2

Mijn tegenstander speelde Dxd4 en dus verscheen onderstaande stelling op het bord. Ik heb nu een heel sterke zet waarmee ik heel veel materiaal win. Zie je welke zet? En kun je ook het vervolg in een paar zetten opschrijven?


Diagram 3

Na deze zet gaf mijn tegenstander op.

Tot maandag!
Martin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten