vrijdag 13 oktober 2023

Maassluis is uitgebekerd.

In de eerste ronde van de RSB beker trad het Maassluise viertal aan tegen dat van Nieuwerkerk aan den IJssel. 

Helaas kwamen we snel op achterstand door een moment van schaakblindheid van Jos, wat hem een stuk kostte. Ondertussen had Marcel het zwaar met wit. Zijn tegenstander had mij verwacht, en toevallig speelt Marcel hetzelfde systeem met wit.... Uiteindelijk resulteerde dit in 2-0 achterstand voor Maassluis.

Ik heb mijn partijverslagje eerder op Facebook gepubliceerd:

Potremise. Kent u die uitdrukking? Ik moest daaraan denken in m’n partij van gisterenavond. We moesten bekeren tegen Nieuwerkerk a/d IJssel. Dit is een knock-out format. Met een viertal is het de bedoeling 2.5 punten te scoren. Dan ben je een ronde verder. Maassluis is een echte cupfighter en we hebben het een keer tot de halve finale geschopt. Niet gek voor zo’n klein clubje. Maar nu ging het lelijk mis. We kwamen met 2-0 achter. Mijn tegenstander bood remise aan. Logisch, dat betekende uitschakeling van Maassluis. Ik moest dus doorspelen. Maar er zat net zoveel muziek in de stelling als in een dronken jazz muzikant. Potremise was het. Maar enkele zetten na het remise aanbod deed m’n tegenstander een paar snelle en onnauwkeurige zetten en opeens stond Martin gewonnen! Gedecideerd werd het varkentje gewassen. Helaas werd partij 4 remise zodat we gelijk klaar zijn in de bekercompetitie. 

In onderstaande stelling is Ke3 de aangewezen zet. Maar na c3? speel ik Pf4. Het passieve Kf1 is nu vereist. Maar na zijn Kf3?? win ik na de manoeuvre Pd3/Pe1! de pion op g2. Het is dan uit.


Tekst: Martin van der Hidde



Geen opmerkingen:

Een reactie posten