donderdag 9 juli 2020

Schaakset uit het verre India

In 2014 keek ik naar een schaaktoernooi wat ook live via YouTube te volgen was. The Sinquefield Cup. De naam is ontleend aan de geldschieter; Rex Sinquefield. Rex is een stinkend rijke Amerikaan die gelukkig grif aan de schaakwereld geeft. De 2014 editie was de tweede. En gelijk het sterkste toernooi ooit met deelnemers als Magnus Carlsen, Fabiano Caruana, Veselin Topalov, Maxime Vachier-Lagrave, Levon Aronian en Hikaru Nakamura.

Fabiona Caruana scoorde in dit veld maar liefst zeven punten uit zijn eerste zeven partijen! Een ongekende prestatie. De laatste drie partijen ging de rem er (helaas) op en professioneel kwamen er drie remises bij. Genoeg voor de  toernooiwinst met een voorsprong van liefst drie punten op de wereldkampioen Magnus Carlsen.

Commentaar werd online geleverd door grootmeesters Seirawan, Ashley en WGM Shahade.
Tijdens deze uitzendingen (welke je nog terug kunt kijken op YouTube) viel mijn oog op de stukken waarmee gespeeld werd. Ik vond ze schitterend! Ik ging vervolgens op onderzoek uit waar deze stukken verkocht werden. Het bleek dat de schaakset speciaal voor het toernooi ontworpen waren, en dat een gelimiteerde oplage te koop was bij House of Staunton.
Het prijskaartje van $1400 weerhield mij ervan deze set te kopen.....


Fabian Caruana tijdens de Sinquefield Cup 2014
Foto uschampionships.com

Jaren later kwam ik het design tegen op de site van ChessBazaar  Hier was de set een stuk betaalbaarder, zo rond de $250. En ik heb een aantal maal op het punt gestaan de set te kopen. Eén keer tot aan het virtuele winkelwagentje toe.

Hoe het ook zij, woensdag 1 juli jongstleden was het dan zover, er was een 30% kortingsactie en ditmaal drukte ik op de Buy knop. Voor zo'n bedrag uit India bestellen vond ik toch wel wat. Maar de betaling deed ik middels PayPal zodat ik ook via dat medium verzekerd was. Daarbij had ik wat onderzoek online gedaan, en kopers van ChessBazaar zijn tevreden kopers zo kon ik concluderen.

Hier zie je een filmpje van een andere maker uit India.

Het wachten kon beginnen. Met een lockdown in India, en vermeende vertraging door Covid-19, was ik positief verrast dat DHL meende op 10 juli het pakketje schaakstukken al af te kunnen leveren. Dit bleek niet te kloppen. Terwijl ik met mijn hondje langs de Waterweg sjokte kreeg ik een SMS van DHL dat mijn schaakstukken afgeleverd waren bij sigarenmagazijn Hartelust op Palet. Dit was maandag al! Vijf dagen na de bestelling.

Dus snel het pakket opgehaald en thuis uitgepakt. En de schaakstukken zijn inderdaad heel mooi. Ben ook blij dat ik de zwarte stukken niet zwart maar in de houtkleur, palissander, heb genomen. Mijn favoriete stukken zijn het paard en de loper. Het paard vanwege de details, de loper vanwege de brede inkeping. Waarom die inkeping er zit is overigens voor meerdere uitleg vatbaar. De Engelsen zagen waarschijnlijk de vouw van de mijter van een bisschop in de gleuf boven in de loper, die eigenlijk de tanden van de olifant symboliseerde.Tenslotte vindt het schaakspel in Perzië haar oorsprong.
De set wordt met een extra set dames geleverd zodat bij promotie van een pion er één extra dame op het bord gezet kan worden.
Een schitterende set voor een betaalbare prijs.

Tekst en foto's : Martin van der Hidde

Hieronder de foto's:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten