donderdag 12 november 2020

Escardibul Ajedrez Stawton No 6

Tijdens een zoektocht op Marktplaats naar schaakspullen, stuitte ik op een advertentie waarin een Spaanse set aangeboden werd.  De set zag er wat apart uit, en er was voorzichtig op geboden. Je moet jezelf af en toe kietelen in dit tijdsgewricht, en dus nam ik contact op met de verkoper, en bood hem de vraagprijs. Die was 35 euro voor bord en stukken wat mij alleszins redelijk leek.

De schaakstukken komen uit Spanje, Barcelona om precies te zijn. Het bedrijf, Escardibul werd in 1840 opgericht en maakte biljarttafels en accessoires. Later, in de jaren '20 van de vorige eeuw kwamen daar allerlei producten bij, zoals schaakspellen. Helaas zijn ze daar alweer een tijd geleden mee gestopt, en nu zijn ze weer terug naar hun roots, de biljarttafels. Waarschijnlijk is de set in de jaren '60 of '70 gemaakt, en dus een jaar of 50 oud. 

De set die ik gekocht hebt komt in hun traditionele zwarte kunststof doos met gouden stickers. De stukken zijn van olijfhout gemaakt. Waarbij de de zwarte stukken donker gevernist zijn. De tekening van het olijfhout is duidelijk te zien en maakt dat de stukken een mooi aparte uitstraling hebben. Dit komt in de foto's ook duidelijk naar voren. Persoonlijk vind ik het heel mooi. De koningshoogte is 90 mm. De stukken zijn niet verzwaard. Bij mijn set waren de viltjes allen los gekomen, en helaas ontbreekt er één viltje. Ik heb daarom vergelijkbare kleuren vilt besteld. Zodra die binnen zijn zal ik de stukken opnieuw van vilt voorzien. 

De bronnen welke ik gebruikt heb: chess.com forum en de mooie website van Holger Langer

De huidige website van Escardibul vind je hier.

Martin van der Hidde


Een aantal foto's van de stukken:





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten