zondag 17 april 2022

Uit de beker....

Maassluis is een echte cupfighter, en vaak komen we heel ver in het knock-out toernooi, Door Corona moeten er nog wat ronden afgewerkt worden in korte tijd. Shah Mata komt op bezoek, een team wat qua sterkte met Maassluis te vergelijken is. Dus kansen voor beide teams.

Arjen speelt aan bord 1 tegen David van der Mast. Er verschijnt een variant op het bord van het tweepaardenspel welke al in de 16e eeuw onderzocht werd door  Giulio Cesare Polerio. Ruim 400 jaar later spelen we het nog steeds! Arjen moet het met een pion minder doen, maar krijgt hiervoor compensatie. Uiteindelijk wordt hier de vrede getekend. 

Michael speelt met wit tegen Theo van der Sluis aan bord 4, laatstgenoemde is vooral tactisch erg gevaarlijk. Ook deze partij gaat hij voor de strot van Michael, maar mist een aantal keren de sterkste voortzetting, zoals in onderstaand diagram:

Stelling na Dxf6

Theo speelde Lxf3 maar had met 22. .... gxh4 23. Dxf7 hxg3 24. Kg1 h4 een gewonnen stelling  kunnen bereiken. Zie onderstaand diagram: 


Analysediagram, stelling na h4
Deze partij eindigde ook in remise.

Jos Kruidenier, aan bord 3 doet zijn eigen verslag: Gisteren een leuke partij gespeeld tegen Rene de Lange van Shah Mata voor de RSB bekercompetitie. Met Rene kruis ik al sinds begin jaren 80 met enige regelmaat de degens in de RSB kompetitie. Eerst als Indus/Penningspeler uit Rozenburg en hij bij Ashtapada uit Hoogvliet en ik later als Chess/Fianchettospeler uit Vlaardingen/Schiedam en hij bij Shah Mata. Tegenwoordig speel ik voor Maassluis. 



Deze stelling ontstond na de 38e zet van wit, ik had na 38...Pg3! (zie eerste diagram) groot voordeel kunnen hebben, zie het volgende diagram, pion voor en wit een vervelende dubbelpion en een open koningstelling van wit. Mijn 38...Pd4 was minder en deed mij een paar zetten later doen besluiten tot remise.


Nu waren de drie remises geen probleem, ik had zelf een  heel mooie stelling opgebouwd tegen Bram Steijn. In 1999 speelden we eerder aan bord 2 tegen elkaar voor de beker. Hij met een rating van 1954 en ik nog een schamele 1746. Die partij werd toen remise. In een partij met veel gemanouvreer in een Maroczy bind stelling, Zwart krijgt een paard op e5 en deze lijkt sterk.


Maar om de positie van het paard te "verstevigen" heeft Bram net g5 gespeeld, hierbij de kracht van de loper onderschattend, na Lf5! gevolgd door Le6 is de koningszijde van zwart geisoleerd. Ik heb nu een groot voordeel wat ik langzaam maar zeker uitbouw. 


Zwart heeft net Kg8 gespeeld en na Le6 is het uit, ik zie dit niet met nog een paar minuten op de klok en speel Te1. Mede door de beperkte tijd besluit ik af te wikkelen naar een gewonnen toreneindspel. Helaas zie ik kans mijn voordeel compleet om zeep te helpen en de partij wordt alsnog remise. Niet alleen balen voor mij, maar ook voor het team. Er moet gevluggerd worden en ook dat eindigt in 2-2 wat betekent dat bord 4 afvalt, en dan liggen wij eruit..... Balen....

Klik voor de uitslagen HIER




Geen opmerkingen:

Een reactie posten