zondag 3 november 2019

Een volle schaakweek

Ik heb een drukke schaakweek. Afgelopen maandag speelde ik voor de interne competitie van SVM tegen Jos Kruidenier. Vrijdag trad ik aan voor de RSB wedstrijd van Maassluis tegen Charlois Europoort. En op zaterdag speelde ik partij #3 met Fianchetto voor de KNSB. Over deze laatste ontmoeting het volgende:

Mijn tegenstander was wat verlaat, en zo begon ik met een voordeel in tijd van ongeveer 20 minuten.
Maar mijn Budapester gambiet was hem wel bekend. En zo kwamen er binnen korte tijd 11 zetten theorie op het bord. Pas op zet 13 kwam ik met een nieuwe zet. Dit na lang nadenken overigens. Zwart staat minder en heeft de ontwikkeling van de loper op c8 nog niet voltooid. Na zet 15 ontstond de volgende stelling:



 15. Lf3

Wit heeft net 15. Lf3 gespeeld. En 15. ... Tb8 lijkt de meest voor de hand liggende zet. Helaas met een plus voor wit.  Maar ik had hier het vervolg al uitgedokterd. 15. ... e4! 16, Dd5 (dit lijkt een pion te winnen door de dubbele dreiging Dxa8 en Dxe4. Zie diagram:


Stelling na 16, Dd5

Maar na mijn antwoord 16. ... Lb7! is de partij in evenwicht.



Er volgde 17. Dxb7 exf3 en na een zet of 7 werd tot remise besloten.

Martin van der Hidde






Geen opmerkingen:

Een reactie posten