zondag 3 oktober 2021

Eerste RSB wedstrijd na anderhalf jaar!

In het voorjaar van 2020 werd de wedstrijd tegen Moerkapelle niet gespeeld omdat we te maken kregen met de gevolgen van de corona epidemie.

Het toeval wil dat wij na anderhalf jaar onze eerste RSB wedstrijd tegen dezelfde vereniging moesten spelen. Dus afgelopen vrijdagavond rijden we naar het speelhol van Moerkapelle. Niet de meest ideale speelgelegenheid, luidruchtig en oud.

Wel viel mij op dat ten opzichte van een paar jaar terug er een nieuwe vloer én betere verlichting aangebracht zijn. 

Op papier zijn wij sterker, en een overwinning wordt verwacht.

Dat lukt ook, er is vijf maal winst, twee remises en één verliespartij zodat we met 6-2 kunnen terugkijken op een geslaagd begin van de RSB competitie.

Als eerste is Jos klaar aan bord 4. Hij vist het eerste punt binnen. Maar dit had zomaar anders kunnen lopen geeft hij aan:

Ik had een klein voordeel en dacht dit met stukwinst uit te kunnen breiden. Met 15....cxb3 zou dat ook het geval zijn maar ik koos voor 15....fxe6.


Er volgde 16. Le3 Pxb3 7.axb3 dxe4. Ik had echter zijn sterke 18. Lxd4 over het hoofd gezien 18. ...Dxd4 19. Pxb5 en wit heeft voordeel.

Echter op zet 25 blunderde hij een toren waarna ik de partij won zie onderstaand diagram:


Zelf mag ik als tweede het volle punt incasseren. In de diagram stelling ben ik bezig met de opmars van de h-pion, wit probeert onrust te stoken met zijn 17. d5.


Er moet nu zorgvuldig gerekend worden aangezien er allerlei tactische wendingen in de stelling komen. Na 18. ... Lxd5 19. Lb5+ Kf8 verwacht ik 20. c4 en de partij kan alle kanten op.

Mijn tegenstander speelt echter Dd2 en biedt remise aan. Ik speel echter Dh6 en dameruil is nu onvermijdelijk en het eindspel is makkelijk gewonnen.


stelling na Dd2


Paul is dan aan de beurt om de stand op 3-0 te brengen. Zelf schrijft hij; Ik speelde met zwart de Franse verdediging maar kreeg met 2.Pf3 en 3.Ld3 een onbekende variant op het bord.

Zwart kwam beter te staan maar dat leidde pas op de 22e zet tot een pluspion. Op de 34e zet ging er een wit paard verloren en na afruil van alle andere stukken was dit beslissend. 

Gert zit ondertussen in tijdnood tegen zijn, meer dan zestig jaar, jongere tegenstander. Hij lijkt een winnende aanval te lanceren met nog 2 minuten op de klok. Zijn tegenstander offert echter een paard om zo een eeuwig schaak mechanisme tot stand te brengen. Remise.

Dirk speelt tegen de zus van Gert's tegenstander. Ze speelt een goede partij maar rond de 25e zet grijpt ze mis. Enkele zetten later overziet Dirk dat hij een directe winst heeft met De8 waar zwart in een matnet terecht komt met loper en dame.

Na De8 & Lh4 komt zwart in een matnet.

Lang slaat de meter uit in het voordeel van Dirk, maar hij kan de gevolgen van een afruil niet goed overzien en bleef derhalve terecht op zijn handen zitten. Uiteindelijk bleef een remisestelling over.

Marcel tekende de enige nul aan. Hierover zegt hij: Ik had een half open C lijn tegenover mij waardoor ik niet lang kon rokeren. Ook had ik mijn h en g pionnen opgespeeld waardoor ik niet kort kon rokeren. Zijn koning stond veilig en de mijne hinderde mijn stukken.

Ik had mijn g en h pionnen verder moeten opspelen. Ik heb het plan overwogen maar verworpen omdat zijn  lopers dan sterk eromheen konden.Had ik wel moeten doen want ik ging mij op het centrum concentreren en werd langzaam maar zeker weg gecombineerd.

Michael mocht ook het volle punt noteren, zijn verslag; Een lastige spannende partij. In het middenspel kon ik een pion winnen in een positioneel betere stelling. Dat bleek in het eindspel met gelijke lopers voldoende voor winst.

Als laatste noteerde Arjen een punt. Hij wint een pion, maar vervolgens blijft het lang manoeuvreren. De tijdnoodfase is aangebroken, en Arjen besluit de dames niet te ruilen maar op de aanval te spelen. Een terechte beslissing als blijkt dat zijn tegenstander de druk niet aan kan en in een matnet terecht komt.

Marcel en Arjen

Dirk

Michael en Gert

Paul Blok

Tekst en foto's: Martin van der Hidde














Geen opmerkingen:

Een reactie posten