zaterdag 24 november 2018

Een Maassluizer die landelijk speelt. Deel 3

Vandaag mocht ik met mijn tweede club Fianchetto aantreden tegen Shah Mata, beide teams koploper  in de vijfde klasse der KNSB. Nu ken ik aardig wat schakers van Shah Mata, en het vermoeden bestond dat ik David van der Mast wel eens zou kunnen treffen. Dus vanochtend speelde ik twee partijen na uit de interne competitie van Fianchetto waar ik zwart had tegen David. Hoewel ik in beide gevallen aan het langste eind trok, kwam ik niet altijd lekker uit de opening. Ik besloot dan ook vroeg van deze partijen af te wijken mocht ik David treffen. Dit om voorbereiding van zijn zijde voor te zijn.

In Rotterdam-Zuid aangekomen blijk ik inderdaad tegen David te spelen. Na wit's dertiende zet Ld2 ontstaat onderstaande stelling:


Stelling na 13. Ld2 

Ik zat hier toch met samengeknepen billen achter het bord. Hoewel de zwarte stelling nauwelijks zwakten kent hangt er veel dreiging in de lucht. Het obligate Pd5 waarna Da5 in staat. Een loperoffer op e6 waarna de zwarte koning op de tocht staat en dan dreigt er nog insluiting van de zwarte loper op g6. Zelf dacht ik niet veel keus te hebben en speelde 13. ... 0-0-0. Stockfish 9 geeft 13. ... Db6 echter als wat beter. Maar daar is het Stockfish voor, en ik een eenvoudiger houtverplaatser, net als mijn trouwe viervoeter.


Freya weet wel raad met stukjes hout!

Enfin, hoewel ik niet een direct einde zie, vermoed ik achter het bord dat wit hier een klap uit kan delen. In de praktijk valt dit dus tegen. David speelt het voor de hand liggende 14. Pd5 (lange rokade schijnt beter te zijn), maar heeft eigenlijk na 14. ... Da4 niet zoveel. Je zou  verwachten dat de zwarte dame uiteindelijk gevangen wordt, maar dit blijkt niet het geval.



Stelling na 14. ... Da4

Het ongedekte paard op d4 is misschien leuk om op e6 te offeren, maar verder staat hij niet echt super. Neemt niet weg dat ik nog steeds niet lekker achter het bord zit, wachtend op de knock-out die ik vast overzien heb. Als ik thuis de partij in Chessbase invoer verwacht ik elke moment een uitslaande meter van de wrede schaakengine. Deze blijft echter uit. Zou ik dan echt kunnen schaken?

David speelt het paard terug naar c3: 15. Pc3 Da5 16. a3 Dc7 en de stelling is in dynamisch evenwicht. 17. Df2?! e5 18. Pde2 Lc5 (eindelijk de ontwikkeling voltooid.....) 19. Df3 exf4 20. Lxf4 Pe5 21. Lxe5 Dxe5 22. 0-0-0 The8 23. Kb1 De3 24. Tf1 met remise aanbod.



Stelling na 24. Tf1 met remiseaanbod

Hoewel ik wat beter sta, kan ik geen concreet plan verzinnen om mijn positie te verbeteren. En veel tijd heb ik niet meer; nog 6 minuten op zet 24. Remise geaccepteerd.
Helaas gaat er in de resterende partijen een halfje teveel verloren en verliezen we dit duel met 4.5-3.5



Foto: Hans Calmthout
Auteur: Martin van der Hidde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten