zaterdag 3 november 2018

"Je hebt gezwijnd!" Kent u die uitdrukking?

Ik moest hier vandaag aan denken na mijn tweede KNSB-partij.

We traden met Fianchetto aan tegen DSC uit Delft. Mijn tegenstander stelde zich voor als Kees Voorberg, en vertelde dat wij twee jaar geleden op het toernooi van Maassluis ook de degens gekruist hadden.
Het lampje ging niet echt branden, maar toen hij vertelde dat hij de zoon was van Voorberg van de schoenenwinkel uit Maassluis kwam er weer wat boven drijven.
We waren net gestart toen SVM-lid Gert Dijkstra binnen kwam lopen. Ik dacht eerst, 'hee wat leuk, die komt kijken!' Maar nee, hij  bleek voor DSC te spelen! Toen viel het kwartje wel, Kees en Gert waren als jongens in Delft gaan schaken herinnerde ik mij.
Dus in deze wedstrijd zaten twee schaakleden van de Schaakvereniging Maassluis achter het bord!

Goed, naar de partij. In de opening week ik snel af van de theorie, maar kwam daardoor iets minder te staan. Zwart had een klein voordeeltje. Maar gedurende de partij wist ik dit te neutraliseren. Na een actie op de damevleugel kwam de volgende stelling op bord:



Kees dacht dat hij hier iets beter stond, maar het is een gelijke stand. Gezien de stand op de andere borden vond ik het dan ook verstandig om remise aan te bieden. De punten zouden juist op de lage borden gehaald moeten worden.
Ik deed het remiseaanbod na de zet Txa7??. Het ontnuchterende antwoord van zwart was De4!! en er staan twee stukken in. Tsja, er spookt dan van alles door je hoofd. "Wat ben ik een lul!", "Ik leer het spel nooit....", "Ik leer m'n studentjes dat ze geen stukken ongedekt moeten laten staan", "Zal ik opgeven??"
Enfin, ik probeerde een variant te vinden welke mij nog wat praktische kansen op zou leveren en kwam met T1b7. Dxf4 is nu de beste zet, maar het 'hebberige'Pc6 ligt erg voor de hand. En zwart weet dat hij al een stuk gaat winnen..... En jawel Pc6 werd gespeeld.


Nu kon ik gaan rommelen! 25. Dh5!? en ik gluur naar f7. Na Dxf4 staat zwart nog dik gewonnen.
Kees speelt echter g6?


Natuurlijk speel ik Dxh6. We hadden hier beiden niet veel bedenktijd meer. En ik ging er vanuit dat ik nog vet verloren stond. Mijn schaakengine geeft echter nog maar een miniem plusje voor zwart na Pxa7 Txa7. Evengoed weet ik dit weer om zeep te  brengen.... Na 26. .... Pxa7 speel ik Pg5?? terwijl ik rustig het paard had moeten nemen.




Zwart neemt terecht de tweede witte toren met Dxb7.... Ik ga voor mijn laatste kans met 28 Le5
Als zwart nu direct de loper neemt is er niets aan de hand. Maar ook Kees verslikt zich in de stelling en speelt De7? Mijn 29. Ph7! is dan een onaangename verrassing.



Ik sta twee torens achter maar heb opeens een levensgevaarlijke aanval. Zwart ruilt de loper af: 29. .... Lxe5. 30. dxe5 f5 31. Pf6+



De enige redding voor zwart is de dame te geven voor het paard. Na 31. .... Dxf6 vonden wij het onduidelijk in de analyse na de partij. Wit krijgt een berg pionnen en de zwarte koning staat open en bloot. Maar Kees speelde hier Kf7 en liet zich na Dh7, Kf8 Dg8 mat zetten.

Ja, toen dacht ik; "Je hebt gezwijnd van der Hidde!"

Epiloog: Ik blijk matchwinnaar door deze overwinning. We winnen met 5-3   Gert Dijkstra wint zijn partij tegen Rene Mersch. We kunnen dus stellen dat de leden van SVM het goed doen in de KNSB competitie :-)

Martin van der Hidde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten