woensdag 7 november 2018

Snelschaak hét wapen van bekerteam Maassluis.

Op een warme dinsdagavond in november toog het Maassluisse bekerteam richting Nieuwerkerk aan den IJssel. Vorig jaar reikten we tot de halve finale. Zouden we dit jaar zo’n stunt kunnen herhalen?
Op papier was Nieuwerkerk iets sterker. Toch konden we als eerste het punt noteren. Michael Kroes, aan bord 4, zijn tegenstander dacht middels een combinatie materiaal te winnen. Hij had echter een halve zet dieper moeten rekenen. Onder aan de streep kostte deze combinatie namelijk hout. Aan bord 1 wist Marcel Bergen een pion te winnen door een tactische wending. Zijn tegenstander had echter compensatie in de vorm van actief spel. Marcel probeerde de witte aanval te pareren door dames te ruilen. Hij werd nu echter zelf slachtoffer van een tactische wending en moest een paard inleveren. De stand werd dus 1-1. Aan bord 3 wist Jos Kruidenier in eerste instantie een koningsaanval te neutraliseren. Toch zag zijn tegenstander kans deze nieuw leven in te blazen wat uiteindelijk materiaal en de partij kostte. 2-1 achter. Martin van der Hidde probeerde toen al enige tijd een gewonnen toreneindspel te converteren. Dat viel niet mee door taai verdedigen van z’n tegenstander en slechts een handvol seconden op de klok. Toen greep z’n tegenstander mis, en was het direct uit. 2-2. Door middel van een snelschaakpartij werd bepaald wie er naar de volgende ronde mocht. Vorig seizoen ons sterke wapen..... Toen de kruitdampen opgetrokken waren bleek ook vanavond Maassluis de sterkste op dit vlak. 3-1 met winst voor Marcel, Martin en Jos. Op naar ronde twee.

Ter afsluiting het volgende partijfragment uit van der Hidde - Pouwelse na wit's 63e zet Ta4?


Ik heb moeite een winstweg te vinden. Pion a5 wil ik graag houden, het maakt de toren op a6 lam. Maar ik heb koning of toren nodig op de koningsvleugel om de g-pion te ondersteunen. Met tussen de 10 en 30 seconden op de klok is dat toch lastig. Met mijn laatste zet geef ik zwart kans om remise te maken. En wel door Tb8+ en na bijvoorbeeld Ka3 speelt zwart Kc2 en zwart kan met de toren op de b-lijn schaakjes blijven geven. Gelukkig voor mij en het team speelde Edo Kd4 en kon ik met de koning richting koningsvleugel.

Martin van der Hidde






Geen opmerkingen:

Een reactie posten