dinsdag 18 december 2018

Maassluis bekert verder!


De schakers uit Hendrik Ido Ambacht hebben zich dit seizoen ontpopt tot ‘angstgegners’. Het 2e team kwam hen in de competitie tegen en verloor, het 1e team wist hen vorige week maar net te verslaan en deze week zat het bekerviertal (bevattend de sterkste 4 schakers van dit moment) wederom tegen HIA aan het bord. De bezoekers waren uiteraard belust op revanche. Het treffen kende een hoog dramatisch gehalte. Michael Kroes kreeg remise aangeboden, maar had nog zoveel tijd over dat hij meer dan een half uur wachtte om het bod te accepteren. Hij dacht te kunnen vertrouwen op de stand op de andere borden, maar dit leek een misrekening toen Jos Kruidenier onverwacht verloor. En het leek helemaal over toen Martin van der Hidde slechts anderhalve minuut op de klok had staan. Maar een prachtzet werd door zijn tegenstander verkeerd ingeschat en deze zat vervolgens minutenlang verbijsterd achter het bord. Toen Marcel Bergen vakkundig een eindspel met een pion meer verzilverde was de overwinning daar. SVMaassluis bekert verder en is inmiddels uitgegroeid tot de 'angstgegner' van HIA.


Foto en tekst: Peter Swart


Naschrift: Martin van der Hidde

Mijn tegenstander  bood op een gegeven moment remise aan. Net als Michael wachtte ik de ontwikkelingen op de andere borden af. Marcel stond een gezonde pion voor, maar of dit genoeg zou zijn voor de volledige winst was twijfelachtig. Alle toreneindspellen zijn immers remise? ;-)
Jos stond heel mooi, waarschijnlijk gewonnen. Maar naarmate de partij vorderde worstelde Jos zijn tegenstander zich los, mogelijk door het tijdsverbruik van Jos. Toen greep Jos ook nog mis en de partij was in plaats van gewonnen opeens verloren. Michael had intussen de remise gepakt en Marcel was nog bezig. Mijn klok was intussen, na het remiseaanbod van mijn tegenstander, teruggelopen van 50 naar 10 minuten..... Ik moest echter doorspelen gezien de stand.
Na een zet of 10 had ik nog anderhalve minuut op de klok, tegen een minuut of 13 voor mijn tegenstander. Die bood wederom remise aan. Natuurlijk vanwege de stand op het scorebord, maar ook de stelling was er naar. Ik zag echter nog een tactische wending en speelde door. Mijn tegenstander voerde zijn zetten direct uit zodra ik gezet had. Natuurlijk om mij onder druk te zetten. Maar deze taktiek zou juist mij de winst opleveren.

De stelling die ik op het oog had kwam op het bord:

Stelling na 27 Txe3

Ik speelde hier Dd4 en val zowel de toren op e3 als die op a1 aan. Na Te3-e1 is er niet veel aan de hand en remise lijkt de terechte uitslag. Waar ik echter op hoopte kwam op het bord. Na Ta1-e1?? [zie onderstaand diagram] lijkt alles gedekt, maar wit mag na Dxe3 niet terugslaan omdat dan Td8-d1 komt met ondekbaar mat...... Ongetwijfeld zou mijn tegenstander dit hebben gezien als hij even de tijd genomen had.



Vervolgens wist Marcel zijn partij ook te winnen zodat we niet meer hoefden te vluggeren, wat wij eigenlijk toch wel gewend zijn de laatste twee seizoenen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten