vrijdag 19 oktober 2018

Martin van der Hidde seniorenkampioen Westland


Door Martin van der Hidde:
Foto Jan Dekker

Afgelopen donderdag, 18 oktober, deed ik voor de tweede maal mee met het seniorenschaakkampioenschap van het Westland. Twee jaar geleden was ik voor het eerst speelgerechtigd als 55+er. Toen werd ik tweede, een gelijk aantal punten met Henk van Putten, maar in het onderlinge duel had ik van hem verloren.
Hij ontbrak dit kampioenschap waardoor ik gelijk favoriet was voor de titel, samen met Frans Pieter van de Bos. In de eerste ronde moest ik tegen Dirk van Nieuwkerk verdedigend aan de bak. Hij offerde namelijk een stuk om bij mijn koning te komen. Dit slaagde echter niet, langzaam maar zeker kreeg ik grip op de stelling. Na een fout van Dirk die nog een stuk kostte  kon ik het volle punt pakken. In ronde twee wachtte Jan van den Ende. Hoewel de zwakste speler van het veld moet ik bekennen dat ik alleen tegen hem echt verloren heb gestaan. Ik speelde te passief met zwart en zag een pionnenfront richting mijn koning optrekken. In tijdnood greep Jan echter mis en punt twee was een feit.
In ronde 3 speelde ik tegen Frans Pieter, die ook nog een 100% score had. In een complexe stand verbruikte ik meer tijd en kwam slechter te staan. Maar er zaten een hoop tactische mogelijkheden in de stelling, en in tijdnood kon ik een dame tegen een toren winnen. Het was nog niet voorbij, we hadden beiden nauwelijks nog tijd. En met 5 seconden op de klok zag ik dat Frans Pieter zijn vlag gevallen was. In een voor hem verloren stand overigens.
Met nog twee ronden te gaan stond ik een vol punt “los” van de concurrentie. Het hoofd koel houden was het devies. Tegen Leo Duijvensteijn won ik al snel een pion. Ik besloot geen risico’s te nemen en aan te sturen op een eindspel. Daar kwam Leo in een penning terecht zodat ik af kon wikkelen naar een gewonnen pionneneindspel. Frans Pieter verloor zijn vierde partij waardoor ik, met één ronde te gaan, al kampioen was. De partij tegen Jan Dekker was derhalve een formaliteit. Misschien speelde ik daarom niet geconcentreerd? Ik liet een gewonnen stelling een remise verzanden.  Jan was overigens ook de organisator van het toernooi. Heel gezellig, en goed geleid!
Op de wisselbeker zag ik een aantal keren de naam van Aad Doelman staan, geen onbekende voor de leden van SVM, en ben er trots op dat ik in het zelfde rijtje kom te staan.



Groep 1                                                                     
1 Martin van de Hidde 4 ½  - 5
2 Frans Pieter v.d. Bos 3      - 5 
3 Jan Dekker                3      - 5 
4 Dirk van Nieuwkerk .2 ½  - 5
5 Leo Duijvesteijn      1 ½  - 5  
6 Jan van den Ende     0     - 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten