zondag 7 oktober 2018

Schaaklid Maassluis maakt debuut in landelijke competitie

Schaken in verenigingsverband doe ik al sinds de vroege jaren zeventig. Als jong aanstormend talent mocht ik al snel in de Rotterdamse schaakbond uitkomen voor mijn vereniging Maassluis. Dit heb ik jarenlang, ook bij andere verenigingen, gedaan en doe ik nog steeds.
Nu, een slordige 44 jaar later, speel ik voor het eerst in mijn schaakcarriƫre op landelijk niveau. Daar moeten we ons overigens niet teveel van voorstellen, het is tenslotte de vijfde klasse.
Evengoed stond ik zaterdag 6 oktober op met een wat nerveus gevoel. Vandaag speel ik mijn eerste "landelijke" partij! En nog wel in Amsterdam.
Thuis noem ik dat overigens liever 020 omdat bij de term Amsterdam door mijn kinderen automatisch op de vloer gespuugd wordt. Ongetwijfeld veroorzaakt door opvoedkundige sturing mijnerzijds.
Aangekomen in het speelhol van de vereniging "Boven IJ" mag ik met zwart aan bord 2 plaatsnemen, tegen Martin de Koning. Wel mooi, zo'n achternaam voor een schaker, denk ik. Mijn tegenstander speelt precies het soort schaak waar ik "jeuk" van krijg. Zelf ben ik een aanhanger van romantisch schaak, waarbij materiaal een middel is waar je zo snel mogelijk afstand van doet om de vijandelijke koning mat te zetten. Mijn tegenstander is meer van kleine positionele voordeeltjes krijgen.
En zo gaan we voorzichtig uit de startblokken. Wit probeert op de damevleugel wat voortgang te maken. Maar zijn 14. b4 komt te vroeg. Na ruil op b4 en a3 is namelijk de witte controle over het veld e5 verminderd waardoor ik zelf 16. ... e5 kan spelen.
De pot blijft aardig in evenwicht. Hoewel ik onderweg een aardige kans mis. Jammer... Ondertussen scoren mijn teamgenoten er lustig op los zodat ik bij een stand van 3.5-1.5 remise aanbied. Het halfje is namelijk genoeg voor minstens een gelijkspel, en waarschijnlijk winst gezien de stand op de andere borden. Mijn tegenstander weigert dit derhalve.
In het vervolg speelt hij wat onnauwkeurige zetten, zoals 23. Pc1, waardoor ik voordeel krijg. De tijd begint nu echter ook een factor te spelen. Ik kom een pion voor, en heb winstkansen. Maar onwennig, met het voor mij nieuwe speeltempo, accepteer ik remise op zet 39, twee zetten voor de tijdscontrole.
Als team zetten we een mooie prestatie neer, we vertrekken uit "020" met een 5.5-3.5 overwinning. En hoewel ik niet geheel ontevreden ben over mijn debuut, had ik natuurlijk door moeten spelen. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten